"Minden ember láthatja azokat a taktikai elemeket, amelyekkel hódítok, de amit senki sem láthat, az a stratégia, amiből a győzelem kifejlődik." (Szun-ce: A háború művészete)
A politikai stratégia-alkotás az egyik legösszetettebb és legtöbb mérlegelést igénylő tervezési folyamat, amelynek során a stratégia-alkotók több változót, lehetséges kölcsönhatást, kockázatot vizsgálnak különböző idődimenzióba helyezve, egy adott, átfogó célrendszer mentén - kellő adaptivitással. Ennek során az objektív, a szubjektív (perceptuális) és a hipotetikus valóságra vonatkozó forgatókönyvek, cselekvési tervek születnek. Maga a stratégia-alkotási folyamat több szakaszból áll, amelyekben az empirikus és teoretikus elemek koherens módon állnak össze egy szerteágazó, mégis lineáris, tervezett, ám egyúttal rugalmas (a gyorsan változó körülményekre reflektáló) cselekvéssorozattá, ami a győzelemhez (a stratégiai célok eléréséhez) vezető utat jelöli ki. Kampánytanácsadás során a stratégiai gondolkodás, a veszélyek és lehetőségek felmérése (terepfelmérés, közvélemény-kutatás, SWOT-analízis, Opposition Research, stb.), a marketingszemlélet és a megbízó igényeihez való alkalmazkodás kerülnek előtérbe.